Természetes gyermekvárásra készülés

Magzatvédő vitamin, fólsav, vaspótlás, ....a várandósságra készülőt csak úgy bombázzák a bogyókkal, amit nagyon fontos beszedni már a baba tervezéskor. Annyi igazság van a dologban, hogy már foganása előtt érdemes testünket felkészíteni a baba fogadására.

Mind az Apa mind az Anya testét sok káros hatás éri a környezetszennyezés, az egészségtelen életmód, a stressz, stb. miatt.  A hatások semlegesítésével babára készülődve különösen érdemes foglalkozni.  Az Apáról van, hogy elfeledkeznek, pedig az egészséges hímivarsejtet egészséges apai szervezet tudja előállítani, mi ne felejtkezzünk el róla sem.

Táplálkozás

Várandóságra készüléskor érdemes még jobban figyelni arra, hogy mit eszünk, hiszen testünk fogja a várandósság 9 és a szoptatás sok hónapja alatt babánk testét védelmezni és táplálni. A természetes táplálkozás alapelve, hogy mindent lehetőleg eredeti, természetes formájában fogyasszunk, ebben az élethelyzetben is jó íránytmutató. Étkezésünk álljon sok főtt zöldségből, vagy hidegen sajtolt, finomítatlan olajon, serpenyőben enyhén megpirított, párolt zöldségből, sok  gyümölcsből, teljes kiőrlésű kenyérből,  használjunk adalékanyagmentes tengeri sót, kerüljük a finomított cukorféléket. Bővebben erről az öko-tudatos táplálkozás menüpontban tudsz olvasni.

Tisztítókúra

A tisztítókúra célja, hogy  a szervezetben felhalmozódott káros anyagok (pl. nehézfémek) kiürüljenek, ezeket már ne adja át a szülő szervezete a babának. Sokféle tisztítókúra létezik,  a  homeopátiás tisztító kúra például jó választás. A „károsanyag-mentesítés” viszonylag hosszú folyamat, 3-7 hónap szükséges a szervezetnek ahhoz, hogy minden lerakódott mérget eltávolítson. Természetesen a tisztító kúra ideje alatt fokozottabban is fontosak a természetes táplálkozásnál leírtak követése.

Lehet másféle tisztítókúrát is választani, azt érdemes szem előtt tartani, hogy minden amit beviszünk a kúra során valóban tiszta legyen. Azaz ne tartalmazzon adalékanyagokat (a tabletták szinte mindig tartalmaznak). Egy fitoterápiás kúra alapja ne tabletta(adalékok?), vagy kivonat (kivonási eljárás?) legyen, hanem maga a gyógynövény tea legyen. A böjtöléses kúra során bio zöldséget és/vagy gyümölcsöt fogyasszunk, házilag elkészítve. És így tovább.

Amalgám fogtömések

 Az amalgám fogtömésekkel kapcsolatosan, mióta csak léteznek,  mindig voltak aggályok szakértők részéről.  A probléma az amalgám higanytartalmával van, mely erősen toxikus anyag. A higany nem ürül ki a szervezetből, hanem kb. 80%-a lerakódik és krónikus higanymérgezést okoz.  Egy felnőtt szervezet számára is tehát okozhat problémát a higanymérgezés, azonban egy éppen megfogant szervezet számára mindenképpen aggályos. A legcélszerűbb ha a leendő Anyák még foganás előtt jóval  cseréltetik amalgám fogtöméseiket és gondoskodnak a lerakódott higany kitisztításáról.  

Miután a tömések el lettek távolítva, egy célzott tisztító kúrával a szervezetből a lerakódott higanyt ki kell tisztítani. Ezért legjobb az amalgám töméseket az általános tisztítókúra előtt cseréltetni és így az a kúra egyben a higany kitisztítását is elvégzi.

Környezet

Ne csak babának  teremtsük meg a tiszta, egészséges környezetet, melybe őt várjuk, hanem gondoljunk saját testünkre is, hiszen először ebbe fogadjuk be a babát. Igyekezzünk káros anyag mentes környezetet teremteni magunk köré, hogy a kúrán megtisztított testünket ne „szennyezzük” újra feleslegesen. Amúgy is sok család igyekszik új házba vagy lakásba költözni, mielőtt a baba megérkezne, legyen hát ez a hely ökologikus. A cél szempontjából itt elsősorban természetesen tiszta környezetre gondolunk.  Épített környezetünk sok káros anyagot tartalmazhat, az épület és berendezésének anyagválasztásával rengeteget tehetünk. Válasszunk természetes anyagokat, mellőzzük az iparit. Például fabútort a ragasztott pozdorja bútorlap helyett:  ne párologjon a ragasztóanyag környezetünkben.  A természetes környezet kialakításáról továbbiakat az ökoház fejezetben tudsz olvasni.

Testmozgás

A babára készüléskor nem feledkezhetünk meg a testmozgásról sem. Amellett hogy a rendszeres mozgás segíti a lelki harmónia kialakítását, testünket is felkészíti a várandósság és szülés fizikai igénybevételére. Legjobb olyan rendszert választani, amely nem csak a testet edzi, hanem a lélek harmóniáját is támogatja egyben, ily értelemben holisztikus. A tuc-tuc zenés edzőtermi futópadozás aligha oldja a stresszt, ráadásul a terem, potenciálisan bacidús, klímagépben forgatott, használt levegőjét szívjuk be, egy erdő oxigéndús friss levegője helyett.

Jóga

Két talán nálunk legismertebb holisztikus távol-keleti eredetű rendszer a jóga és a tai chi. Személyes tapasztalatom a jógáról van. Szokták mondani, hogy a jóga életmód – és valóban.  Egyfajta szemléletmódot, testtudatot ad a mindennapokban, nem csak a tornaórán.

Lélegzőgyakorlatok

 A jóga részeként tanított lélegzőgyakorlatok felkészülést jelentenek a szülés alatti lélegzéshez. Akkor ott már begyakorlott automatikus mechanizmusokként jöhetnek elő, nem kell tudati szinten koncentrálni a szülésfelkészítőn tanított relaxációs légzésre, netán Apukának diktálni a tanultak szerint. Ha már jól ismertek a jóga légzések, reflexként beléphetnek, természetes módon. Ennek jelentősége, hogy szülés közben a tudati folyamatok gátolják a szülés folyamatát (ld. Michel Odent: A szeretet tudományosítása).

Izmok és hajlékonyság

A jóga egyrészt erősíti, másrészt hajlékonnyá teszi a testet. Mindkét megszerzett tulajdonság sokat segít a várandósság könnyű viselésében és természetesen  a szülés során is. Egy vajúdáshoz vagy szüléshez ösztönösen jónak érzett testhelyzet kivitelezésében és az esetleg hosszabban való benne maradásban nagyon jól jöhet hogy testünk jógával edzett.

Meditáció

A jógában meditációs gyakorlatokat is tanulhatunk. Ha mindennapjaink részeként légzőgyakorlatokat és meditációt is gyakorlunk ez - a mellet hogy elősegíti a lelki készülődést a babára – nyitottabbá teszi a leendő anyát a módosult tudatállapot elérésére, amely a szülés sajátja. Könnyebben tudja majd átadni magát a szülés ritmusának, érzi meg az erőt, ami a baba születésében őt segíteni fogja.

Hastánc

A hastánc ősi női termékenységi táncok mai leszármazottja. Meditatív, improvizatív vállfajainak gyakorlása a leendő Anya számára sokat segíthetnek. Támogatják a készülő Anya női energiáinak kibontakozását, nőiségének-anyaságának megélését. Vajúdás közben a korábban rögzült csípőmozdulatok segíthetik a folyamatot, csökkenthetik a megélt fájdalmat, támogathatják a szülés előre haladását.

A jóga és a hastánc is módosított formában folytatható a várandósság alatt is. Erről bővebben a természetes várandósság fejezetben olvashatsz.

Lelki készülés

Korábban írtam a holisztikus szemléletről, a baba várásával is így van. Nem elég testiekben készülni, érdemes lelkiekben is pozitív fogadó közeget készíteni a család új tagja számára. Hadd érkezzék vártan, szeretetben. Ebben sokat segíthet  - a teljesség igénye nélkül  sorolva - a természettel való gyakori kapcsolat, a rendszeres testmozgás, meditáció, önismeret fejlesztése, spiritualitás, ... .

India hatása

Ajánlott irodalom

Könyvek

  • Michel Odent: A szeretet tudományosítása
  • Paramhansa Swami Maheshwarananda: Jóga
  • Paramhansa Swami Maheshwarananda: Jóga haladóknak
  • Kareen Zebroff: Jóga mindenkinek
  • Julie Rappaport: Jóga-meditációk minden napra
  • Haich Erzsébet: A jóga királyi útja – Bölcsességek minden napra

Cikkek

  • Dr Tihanyi István: Tavaszi fáradtság (Paramedica magazin)
  • Dr Gutmann Orsolya: Hastánc várandósoknak (Babainfomagazin)
  • Dr Csiszár Róbet: Amalgám méregtelenítés (I. és II.) ( biodent)
  • Dr Tóth Ildikó: Az amalgámháború története (biodent)
Aloldalak (1): India hatása